Tussen zee en vulkaan

20 april 2016 - Amed, Indonesië

Woensdag 20 april – Vandaag heeft Koperen Ko  een dagje vrij genomen. Wie? Die ploert hoog aan de hemel. Kwam dat even goed uit! Een keer geen felle zon bovenop een bijna smeltende fietshelm is ook wel eens prettig. Niet dat het daardoor koeltjes werd hoor, het zweet gutste tijdens de pittige tocht af en toe weer als vanouds uit alle poriën. Maar dat kan op Bali nou eenmaal niet anders.

Na een vroeg ontbijt en een busreis van ruim een uur fietsten we langs de ruige kust van het noordoosten van Bali. De route begon bij het plaatsje Air Sanih, net voorbij de drukke stad Singaraja, en volgde grotendeels de kustlijn. Het was een relatief vlakke route, hoewel er natuurlijk altijd wel kleine klimmetjes en afdalingen, of stukjes vals plat voorkwamen. Al fietsend hadden we ongeveer 50 kilometer lang uitzicht op de zee aan de linkerkant en de indrukwekkende vulkaan Gunung Agung aan de rechterkant. Van waaruit in 1963 nog lava via deze hellingen in zee stroomde. In dorpjes onderweg zagen we hoe op het strand op traditionele wijze zout wordt gewonnen. Ook maakten we een stop bij een garnalenkwekerij, een groot bassin waarin vele molentjes het water in beweging hielden ter bevordering van het zuurstofgehalte. De laatste stop was bij een tempelzagerij. Hoe zegt u? Ja een tempelzagerij. Grote rotsblokken worden aldaar met een forse cirkelzaag in pasklare stukken gezaagd. Waarmee veel later een tempel in elkaar wordt gezet. Klinkt simpel, maar wat een klus!

Ons eindpunt was vandaag een hotel aan zee in de kustplaats Amed. Opnieuw een fantastisch mooie verblijfplaats. De kamers, het zijn meer bungalows,  liggen op terrassen temidden van het groen. Het hele complex lijkt wel een botanische tuin. 2 Zwembaden, waarvan 1 met zeezicht, maken het plaatje compleet.

Het was weer een fijne fietsdag en mijn conditie begint op peil te komen. Alleen mijn zitvlak protesteert heftig, vooral  na een tussenstop. Nierstenen lijken eeuwen geleden. Uit het Stenen Tijdperk zeg maar. Morgen weer om 7 uur ontbijten en naar het volgende hotel. Al weer het laatste fietsdagje Bali voordat we de oversteek naar Lombok maken.

Laterrrrrrrr

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Kees Smiers:
    20 april 2016
    Mooie reis hoor. Zadeltip is wisselen met een andere fietser. levert vaak een winwin op. dikke doek er over of op plek zitvlak waar je juist géén last hebt ook. Succes Ton!
  2. Gudi:
    21 april 2016
    jeetje wat een mooie verhalen en dito plaatjes Ton.
    Wat goed dat die nierstenen gevoelsmatig al zo ver achter je liggen.
    Zo zie je maar weer: goeie actie dat Bali.

Voor mij brengt het allemaal herinneringen naar boven.

Op naar Lombok, ook mooi. En wat minder toeristisch.
    Wel oppassen voor de muggen daar!
  3. Henry:
    21 april 2016
    Ton,
    Wederom een strak verhaal. Ik vraag me zo langzamerhand wel af wat jij in je bidon (of is het biton) doet, want de horizonnen op je foto's hebben een kleine afwijking naar links(onder). Maar een kniesoor die daar over zeurt.