Boottocht naar Lombok

23 april 2016 - Sikur, Indonesië

Vrijdag 22 april – Een lange dag vandaag.  Met de ferry staken we over naar Lombok. Dat betekende de wekker op kwart over 6, een half uur later ontbijt en om half 8 klaarstaan met de weer eens volgestouwde koffers. Die werden per koerier naar de haven gebracht en wij wandelden met zijn allen een kwartiertje. De boot vertrok zowaar op tijd. Klokslag 8 uur gingen de trossen los voor een tocht die ruim 4 uur zou duren. We gingen allemaal het bovendek op waar volop ruimte was. Daar zochten we plekjes in de schaduw. De hoogte (lees: laagte) van de railing was opzienbarend. Een centimeter of 3. In Nederland onbestaanbaar.

Rijstlijder Net had ons gewaarschuwd voor de plaatselijke kofferdragers. Die wachten aan wal als aasgieren om gevraagd of ongevraagd  koffers van boottoeristen naar de bus te dragen. Erg aardig natuurlijk maar vanzelfsprekend blijkt dan later dat er een vergoeding tegenover staat.En nog een fractie later dat de gevraagde vergoeding soms aanzienlijk is. En uitnodigt tot onderhandelen. En dat moet je dan maar net weten. Diezelfde Net adviseerde ons om de eigen koffer op de boot al direct na aankomst te bewaken als je niet wilde dat een aasgier er mee vandoor ging. Een medereiziger wilde wel dat de koffer gebracht werd en sprak samen met Net een bedrag af: 20.000 Roepia (ongeveer anderhalve Euro). Bij de bus aangekomen maakte de kofferdrager er eenzijdig 30.000 van. Dat was omdat de bus achterop de parkeerplaats stond. Net ontplofte zowat en in rap Indonesisch ging het hard tegen hard. De kofferdragen weigerde het briefje van 20.000 aan te pakken. Uiteindelijk gooide Net het  op de grond en beende weg. Discussie gesloten.

Op Lombok gebruikten we eerst een lunch en vervolgens werden nieuwe fietsen uitgedeeld. Door een nieuw verhuurbedrijf en het moet gezegd dat die de zaakjes nog beter voor elkaar had dan de concurrent op Bali. Nieuwere fietsen, beter onderhouden waardoor het schakelen soepeler ging en  er lag een grote stapel gel-zadeldekjes. Dat kwam goed uit want er stond direct een pittige tocht van zo’n 40 kilometer op het programma naar de zuidwestelijke punt van het eiland. Het was een grotendeels vlakke route  door een weinig toeristisch ontwikkeld gebied met prachtige baaien en stranden. Onderweg passeren we enkele dorpen, waar de lokale bevolking op eenvoudige wijze goud delft en bakstenen maakt. In de loop van de middag viel er een fikse bui regen maar niemand vond dat erg want de hitte was weer enorm.

Het verschil tussen Bali en Lombok zit hem vooral in het geloof.  De bevolking op Bali is grotendeels hindoeistisch  en in Lombok moslim. Dat zie je terug  in het straatbeeld. Op Lombok dragen vrijwel alle meisjes en vrouwen een hoofddoek. Verder wemelt het er van de Moskeeën. Elke Kampong heeft zijn eigen Moskee en op verschillende tijden van de dag schalt het gezang van de Imam door het dorp. Andere verschillen tussen de beide eilanden is dat Lombok wat armer en warmer is. Onderweg viel het ook op dat er heel veel stinkende hopen afval op verdere verwerking liggen te wachten. Waarschijnlijk moet Moeder Natuur dit laatste zelf voor haar rekening nemen.

We sliepen in een sfeervol hotel aan zee in het plaatsje Pelangan. Het was een kwestie van Back to Basic. Geen airco, geen wifi (daarom dit verslag een dag later), geen warm water en zo nu en dan liet ook de elektriciteit het afweten. De omgeving was echter prachtig. En het eten voortreffelijk.

Laterrrrrr

1. Bas:
    23 april 2016
    Heeft eend de overtocht wel gehaald? Ik mis hem in het verslag