Hunebedje

31 maart 2016 - Groningen, Nederland

Donderdag 31 maart - Vandaag schrijf ik het eerste deel van mijn feuilleTon over mijn vakantie naar Bali/Lombok. Wie had kunnen denken dat ik dat doe vanuit kamer B210 van het Martini-ziekenhuis in Groningen? Ikke niet. Nog nooit in mijn leven heb ik eerder een nacht doorgebracht in een ziekenhuis en precies 2 weken voor mijn vertrek naar Indonesië is het zo ver. De reden: Nierstenen. Deze afschuwelijke monsters teisteren mij sinds  ongeveer een half jaar en gisteren liep de pijn volkomen uit de hand. Om 11 uur ’s morgens van mijn werk naar huis gegaan en ondanks fikse pijnstillers was het bij vlagen niet te harden. Rond half 3 heeft Ellen de huisarts gebeld en die stond 10 minuten later in huis. Heeft direct een morfine-injectie toegediend en het ziekenhuis gebeld dat ik er aan kwam. Over de rest van de dag kan ik kort zijn: pijn, pijn, pijn, tot 3 keer overgeven aan toe. Tussendoor aan het infuus gelegen en een echo ondergaan. Waar uitkwam dat er een steentje met een omtrek van 0,7 centimeter tussen nier en blaas aan het zwemmen was. Niet gewoon een rustige borstcrawl maar de vlinderslag en wel zonder de vereiste diploma’s. In het ziekenhuis kreeg ik liefdevol de bijnaam "Hunebedje".....

’s nachts geslapen (nou ja geslapen?) aan een infuus en om 4 uur weer een aanval gehad met als beloning een morfine-injectie van Nachtzuster. Hierna trok de pijn helemaal weg en op het moment dat ik dit schrijf (half 2 ’s middags) pijnvrij. Wachtend op een onderzoek en een gesprek met de uroloog wat ons verder te doen staat. Het onderwerp Indonesië staat daarbij hoog op mijn agenda want ik moet er werkelijk niet aan denken dat dit me in dat verre land, of erger nog in het vliegtuig gaat overkomen.

Niet eerder ben ik buiten Europa gesignaleerd. De aanleiding om hier verandering in te brengen is de stage die Marco momenteel afwerkt. Vijf maanden lang werkt hij in een luxe 5 sterren resort in het toeristische zuiden van Bali. Het hele gezin heeft het plan opgevat om hem daar te gaan opzoeken. Omdat ik gek op fietsen ben en er ook de tijd voor heb (of maak) ga ik vanaf 13 april eerst twee weken in een reisgroep Bali en Lombok per mountainbike verkennen. Hierna reis ik terug naar Bali waar ik een adresje vlakbij Marco zijn verblijfplaats heb gevonden. Ellen en Lianne reizen daar ook naar toe zodat we daar ruim een week gezamenlijk vakantie kunnen vieren. Ik ga na die week terug naar huis(waar mijn werkgever ongeduldig op me wacht) en de rest van het gezin verblijft nog een week op Bali.

In mijn dagblog ben ik van plan om regelmatig stukjes te schrijven en foto’s te uploaden van deze bijzondere reis. De storende reclame op de site van reislogger.nl heb ik er al voor jullie uit laten halen. Kost een paar centen maar dan heb je ook niks! Ik ben natuurlijk wel afhankelijk van Bifi en Lifi  (dat is vrij vertaald de Balinese en Lombokse Wifi) maar ga mijn best doen om gewapend met mijn laptopje geschikte zendmastjes op te zoeken .

Veel leesplezier!